رگلاژ ترمز دستی پراید، پژو ۴۰۵ و پارس – کفشکی و دیسکی

رگلاژ ترمز دستی یکی از مراحل مهم سرویس سیستم ترمز است که مستقیماً بر ایمنی خودرو تأثیر می‌گذارد. در خودروهای با ترمز کفشکی مثل پراید، رگلاژ از طریق پیچ تنظیم داخل کاسه چرخ انجام می‌شود، در حالی که در خودروهای با ترمز دیسکی مثل پژو پارس و ۲۰۶ این تنظیم به‌صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد.
در مقاله انواع ترمز دستی به معرفی این مجموعه و عملکرد آن پرداخته شد و سپس در مقاله تنظیم و سرویس کابل ترمز دستی نکاتی درباره رگلاژ دسته و کابل ترمز دستی بیان شد. در این مقاله محل پیچ رگلاژ ترمز دستی پراید، روش رگلاژ از زیر ماشین، رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ و پارس و تست سوئیچ برقی چراغ ترمز دستی توضیح داده می‌شود. قبل از شروع، بهتر است با اجزای ترمز دستی آشنا شوید تا بدانید پیچ رگلاژ دقیقاً کدام بخش را جابه‌جا می‌کند. این مهارت‌ها بخشی از آموزش‌های عملی دوره مکانیک خودرو ایمگ است.

 

رگلاژ ترمز دستی یعنی چه و چه زمانی لازم است؟

رگلاژ (réglage) یک کلمه فرانسوی است که معادل عبارت تنظیم کردن، سرویس کردن و اندازه‌گیری استفاده می‌شود. در خودرو زمانی که از کلمه رگلاژ صحبت می‌شود معمولاً منظور تنظیم کردن (فاصله) است.

 

رگلاژ ترمز دستی زمانی انجام می‌شود که با فعال‌کردن ترمز دستی عملکرد مناسبی از آن مشاهده نشود. شرح عملکرد مورد انتظار از ترمز دستی در انواع ترمز دستی آمده است. بخشی از رگلاژ کردن مربوط به تنظیمات حرکت دسته و کابل ترمزدستی است که در مقاله قبلی به آن اشاره شد. اما بخش عمده آن مربوط به تنظیمات ترمز دستی روی چرخ‌ها است.

اگه می‌خوای از تعمیرکار معمولی به مکانیک حرفه‌ای تبدیل بشی، این دوره نقطه شروعته! دوره آموزش تعمیر موتور هیوندای و کیا با مدرک معتبر از دانشگاه شریف

انواع رگلاژ ترمز دستی: کفشکی و دیسکی

رگلاژ ترمز دستی روی چرخ‌ها به دو صورت کلی اتوماتیک و دستی انجام می‌گیرد. باتوجه‌به اینکه ترمز چرخ‌های عقب خودروهای قدیمی از نوع کفشکی (کاسه‌ای) و در خودروها امروزی مخصوصاً خودروهایی که دارای سیستم‌های ترمز بهتر مانند ABS یا EBS هستند از نوع دیسکی برای چرخ‌های عقب استفاده می‌کند و ترمز دستی روی چرخ‌های عقب نصب می‌شود.

رگلاژ ترمز کاسه‌ای پراید و پژو ۴۰۵

برای بالابردن راندمان ترمزهای کفشکی، بهتر است لقی حداقلی بین لنت و کاسه چرخ وجود داشته باشد. شکل 1

 اجزاء ترمز کفشکی1-کاسه چرخ 2- لنت کفشکی
شکل 1- اجزاء ترمز کفشکی

از طرفی به دلیل سایش لنت‌ها، مقدار لقی تنظیم شده، ثابت نمی‌ماند، بنابراین در بازه‌های زمانی سرویس، مجموعه ترمز نیاز به تنظیم مجدد دارد. قدیمی‌ترین روش رگلاژ ترمز دستی کفشکی استفاده از بادامک (پین خارج از مرکز) رگلاژ انجام می‌شود.

نمونه رگلاژ ترمز دستی کفشکی قدیمی1- پین خارج از مرکز (بادامک) رگلاژ ترمز دستی کفشکی
شکل 2- نمونه رگلاژ ترمز دستی کفشکی قدیمی

عمل تنظیم ترمز دستی نوع کفشکی عموما از روش پیچ و مهره مطابق شکل 3 انجام میشود .

اهرم تنظیم‌کننده ترمز دستیشکل 3- اهرم تنظیم‌کننده ترمز دستی

بسیاری از خودروها از اهرم تنظیم ترمز دستی (شکل 4) برای تنظیم خودکار ترمزهای اولیه (ترمز پایی هیدرولیک) استفاده می‌کنند.

اهرم تنظیم ترمزدستیشکل 4- اهرم تنظیم ترمز دستی

در صورت دستی بودن تنظیم ترمز، ابتدا در زیر خودرو، جک زده شده، پس از بلندشدن چرخ از زمین، پیچ تنظیم را می‌چرخانند تا کاسه چرخ با لنت‌ها تماس بگیرد. سپس کمی پیچ تنظیم را در جهت عکس پیچانده، در لحظه آستانه تماس لنت با کاسه چرخ، عمل تنظیم به پایان می‌رسد. بیشتر خودروها از یک روش برای رگلاژ اتوماتیک ترمز دستی کفشکی استفاده می‌کنند در این روش، به‌آرامی با دنده عقب حرکت کرده و اهرم ترمز دستی را بالا می‌کشیم. سپس با دنده مستقیم حرکت کرده دوباره اهرم ترمز دستی کشیده می‌شود، این عمل آن‌قدر تکرار می‌شود تا ترمز تنظیم شود. در شکل 5 چند نمونه از اهرم‌های تنظیم ترمز دستی نشان‌داده‌شده است.

چند نمونه از اهرم‌های تنظیم ترمزدستیشکل 5 – چند نمونه از اهرم‌های تنظیم ترمز دستی

رگلاژ ترمز دستی دیسکی پژو پارس و ۲۰۶

باتوجه‌به اینکه خودرو هایی که از ترمز دستی از نوع دیسکی استفاده میکنند نسبت به نوع کفشکی جدید تر میباشند . طراحی این نوع ترمز ها طوری است که تنظیمات ان به صورت اتوماتیک انجام شود.

مکانیزم ترمز دستی دیسکی در خودروها عموما از دو روش تبعیت میکند. شکل 6 و 7 این دو روش را نشان میدهد.

مکانیزم ترمزدستی دیسکی از نوع پیچ و مهره1- اورینگ 2- کالیپر 3- پیچ 4- اهرم اتصال به کابل ترمز دستی 5- مهره داخلی 6- لنت 7- دیسک 8- لنت 9- پیستون
شکل 6- مکانیزم ترمز دستی دیسکی از نوع پیچ و مهره

به‌عنوان‌مثال در خودرو 207 ترمز دیسکی نمونه‌ای از نوع پیچ‌ومهره است. اجزا و عملکرد این سیستم را در فیلم 4 مشاهده کنید

مکانیزم ترمزدستی دیسکی از نوع ساچمه و سطح شیب‌دار1- کالیپر ترمز 2- پیچ 3- اهرم ترمز دستی چرخ 4- ساچمه 5- سطح شیب‌دار تنظیم‌کننده 6- پیستون
شکل 7- مکانیزم ترمز دستی دیسکی از نوع ساچمه و سطح شیب‌دار

هر دو نوع اشاره شده از نوع تنظیم اتوماتیک هستند.

تست سوئیچ برقی چراغ ترمز دستی با مولتی‌متر

با روشن شدن خودرو در زمان فعال‌شدن ترمز دستی، چراغ هشدار ترمز دستی (شکل 8) روی صفحه هشدار دهنده جلوی راننده روشن می‌شود، برای روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی، سوئیچ (کلید برقی) اتصال مدار را برقرار می‌کند و به راننده یادآوری می‌شود که ترمز دستی فعال است.

چراغ هشدار ترمز پارک در صفحه کیلومترشکل 8- چراغ هشدار ترمز پارک در صفحه کیلومتر

توجه: صفحه‌نمایش اهم متر معمولی در هنگام باز بودن سوئیچ، عدد «1» یا حروف «OL» را نمایش می‌دهد که هر دو به معنای مدار باز هستند.

دوره های آموزش مکانیک خودرو - آموزش تعمیر موتور و گیربکس

تنها مرکز تخصصی آموزش مکانیک خودرو با مدرک دانشگاه صنعتی شریف

برای آزمایش یک سوئیچ ترمز دستی معمولی، ابتدا باید به سوئیچ دسترسی پیدا کرد که اغلب سخت‌ترین قسمت کار است. برای ترمزهای دستی اهرمی، ممکن است لازم باشد تمام یا بخشی از کنسول مرکزی برداشته شود؛ اما برای ترمزهای دستی که با پدال کار می‌کنند، سوئیچ روی براکت پدال قرار دارد. برای آزمایش سوئیچ ترمز دستی، ابتدا کانکتور سوئیچ متصل به دسته سیم را جدا کرده و مطابق شکل 9 یک سر پروب دستگاه اهم متر را به بدنه و سر دیگر را به ترمینال مثبت کلید متصل می‌کنیم و با حرکت اهرم ترمز دستی به بالا و پایین، اتصال را بررسی می‌کنیم. با حرکت اهرم ترمز دستی به سمت بالا (فعال‌شدن ترمز دستی)، باید اتصال برقرار شود و با پایین آمدن اهرم ترمز دستی، اتصال باید قطع شود.

تست سوئیچ ترمزدستی اهرمی1- حالت فعال‌بودن ترمز دستی    2- حالت رها بودن ترمز دستی    3- ترمینال مثبت     4- ترمینال منفی (بدنه)

شکل 9- تست سوئیچ ترمز دستی اهرمی

در پایان 

رگلاژ ترمز دستی روی چرخ بسته به نوع سیستم ترمز متفاوت است. در ترمزهای کفشکی مثل پراید، تنظیم از طریق پیچ رگلاژ داخل کاسه چرخ انجام می‌شود، در حالی که در ترمزهای دیسکی مثل پژو ۲۰۶ و پارس، این تنظیم به‌صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد. اگر می‌خواهید این مهارت‌ها را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، دوره‌های آموزش مکانیک خودرو می‌تواند نقطه شروع خوبی باشد.

سوالات متداول

 پیچ رگلاژ ترمز دستی پراید کجاست؟

پیچ تنظیم کابل معمولاً زیر باک یا کنار اهرم ترمز دستی است. اگر با سفت کردن این پیچ مشکل حل نشد، باید کاسه چرخ عقب باز شده و مکانیزم رگلاژ داخل آن دستی تنظیم شود.

رگلاژ ترمز دستی پراید از زیر ماشین چطور انجام می‌شود؟

خودرو را جک بزنید، چرخ عقب را بالا بیاورید و پیچ تنظیم را بچرخانید تا لنت با کاسه چرخ تماس بگیرد. سپس کمی در جهت عکس برگردانید تا چرخ آزادانه بچرخد.

رگلاژ ترمز دستی پژو ۴۰۵ چطور است؟

رگلاژ لنت ترمز پژو ۴۰۵ اتوماتیک است. چند بار در جهت جلو و عقب حرکت کنید و ترمز دستی را بکشید تا تنظیم شود. اگر کابل کشیده شده باشد از زیر اکسل عقب قابل تنظیم است.

رگلاژ ترمز دستی دیسکی چطور انجام می‌شود؟

در ترمزهای دیسکی مثل پژو ۲۰۶، فاصله لنت تا دیسک اتوماتیک تنظیم می‌شود. اگر کابل کشیده شده باشد باید کنسول وسط باز شده و با سفت کردن مهره سر کابل، طول آن تنظیم شود.

رگلاژ ترمز دستی پژو پارس از کجا انجام می‌شود؟

رگلاژ لنت به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. اگر کابل کشیده شده باشد، از طریق پیچ رگلاژ زیر اکسل عقب می‌توان طول کابل را تنظیم کرد.

نویسنده: مهندس بهروز خطیبی

3.7 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

36 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
Ali
8 ماه قبل

خسته نباشید جسارتا پارس elx برای رگلاژ سیم زیر اکسل تا اخر سفت کردم ولی ترمز دستی هنوز خوب نمیگیره دیگه جایی داره واسه تنطیم ترمز دستی

مصطفی
1 سال قبل

سلام.تشکر بابت اطلاعات خوبتون.
معاینه فنی ایراد گرفته که قدرت ترمز دستی چپ و راست برابر نیست.ماشین ۲۰۶ اس دی هست و ترمز عقب دیسکی.خواستم راهنمایی کنید که برا تنظیمش چکار کنم.

احد
1 سال قبل

سلام خسته نباشیداگربخواهیم اهرم دستی یاهمون(تفنگی
)آردی روتعویض کنیم چطوربایددرش بیاریم؟

Mohammad Farmitani
2 سال قبل

سلام بنده شاهین دارم میشه توضیح بدید ریگلاژ ترمز دستیش چه طوریه چرخ های عقب دیسکی هستند.

صالح
1 سال قبل
پاسخ به  صیاد نصیری

سلام پژو ۲۰۶ اس دی دارم ترمز عقب دیسکی هست ی مشکلی دارم که از دوتا سیم ترمز دستی یکی از سیم‌ها اضافی داره یکم . یعنی وقتی پیچ ریگلاژ رو سفت میکنم سیم چرخ راست سفت میشه ولی سمت چپ هنوز شله سیمش. اینو از کجا تنظیم کنم هم اندازه بشن

علی
2 سال قبل

سلام با تشکر از دانش و راهنمایی های خوبتون من سمند دارم لنت های عقب و جلو رو همزمان عوض کردم ترمز ها خیلی نرم شدن و خطرناک شده باید الان چیکار کنم ؟

Aref
2 سال قبل

سلام و عرض ادب و تقدیر از راهنمایی های ارزنده شما سرور گرامی..بنده پراید مدل ۹۸دارم که
جناب مدتیه که چرخ عقب سمت راننده داغ می کنه بردم چندین تعمیرکار که ترمز دستی رو کاملا شل کردن.بلبریگ های چرخ رو عوض کردن گریس کاری نو پیچ رکلاژ بلبرینگ تقریباً شل کردن اما متأسفانه بعد از حرکت وچندین ترمز دوباره لنت درگیر شده واعث گرم کردن چرخ میشه..چه امر می فرمایید باتشکر

محمدرضاروحی
1 سال قبل
پاسخ به  Aref

سلام برو‌لوازم یدکی بگو اتومات چرخ عقب پراید یا لگلاژ چرخ عقب بگو من یهفته مشکل شمارو داشتم باتعویض این قطعه مشکلم حل شد تعمیرکار کلی خرج برام تراشید اخرم خودم این قطعه روعوض کردم ودرست شد دیگه داغ نکرد

محمد
2 سال قبل

سلام ترمز دستی پژو پارس از کجا رگلاژ می شود

کاربران ناشناس
2 سال قبل

با سلام سپاس از آموزش فنی شما
در خصوص خودرو ی لیفانX60 مدل ۱۳۹۵ نمی دانم دیسکی یا کاسه ای شاید هم ترکیبی باشد
لنتهای ترمز روی دیسک هستند و لنتهای ترمز دستی داخل کاسه . پس فکر کنم میشه ترکیبی یعنی ترمز اصلی دیسکی و ترمز دستی کاسه ای باشد ؟؟
معاینه فنی گفته ترمز دستی عقب سمت راننده ضعیف است.
چطوری باید ریگلاژ کنم .
ترمز

کاربران ناشناس
3 سال قبل

سلام و سپاس از آموزش‌های خوبتون.
من یک پراید صبا دارم که سیم ترمز دستی رو با سیم نو تعویض کردم. اما مثل قبل که سیم قبلی روی ماشین بود باز سیم‌ها شل هستند و حتی زمانیکه پیچ تنظیم روی سیم کنار اهرم ترمز دستی رو تا آخر سفت میکنم باز ورمز دستی عمل نمیکنه مثل قبل. گویا مشکل از سیم نیست. به نظرتون باید کاسه چرخ عقب رو باز کنم و از اونجا تنظیم کنم ؟ به نظرتون اول کدوم قسمت رو چک کنم و چه تنظیمی انجام بدم ؟ با سپاس

Mahdi6556
3 سال قبل

سلام خسته نباشید مکنم از فیلم آموزنده و مفیدی که زحمت کشیدی گذاشتی، چندوقت بود دنبال این آموزش بودم، من بوستر سازم اگه ممکنه پیج اینستا شمارو داشته باشم

حسین
3 سال قبل

سلام وقت بخیر مهندس
پراید ۱۳۱ دارم لنت جلو و عقبو کلا عوض کردم جلو لیزر کره ایی عقب پارس آبی
ترمزم یکم ضعیف شد ولی مکانیک گفت یکم زمان میبره تا جابیفته با دیسک های ماشین
ولی بعد یک الان چرخ عقب راننده خود به خود ترمز میگیره سوت میکشه به رینگ دست زدم داغ بود ولی رینگ های دیگ به اون داغی نبود دلیل چی میتونه باشه

Mahdi6556
3 سال قبل
پاسخ به  حسین

سلام داداش من بوستر سازم، اول اینکه اشتباه کردی واسه چرخ عقب لنت پارس آبی انداختی چون کلا لنت پارس به درد چرخ عقب نمیخوره و سوت میکشه واسه چرخ جلو هم الان حدود 2، 3 ماهه که همین داستان اتفاق میوفته درکل من دیگه واسه مشتری هام لنت پارس نمیندازم و بابت اون داغ کردن هم یا کاسه های عقب لبه داره یا ریگلاز چرخ عقب رو بیش از حد باز کرده طرف یا از جای کنسول بیش از حد ریگلاژ شده یا اینکه اهرم دستی عقب گیرپاژ هست و روون نیست، سعی کن واسه کارای ترمز ماشینت همیشه فقط بری پیش بوستر ساز که تخصصش ترمزه، و مورد بعدی هم اینکه هیچ وقت لنت عقب و جلو رو همزمان تعویض نکن چون باعث میشه بیش از حد ترمز نرم بشه و خطرناکه سعی کن مابینش حداقل یه هفته فاصله بندازی

کاربران ناشناس
3 سال قبل

سلام مهندس جان بعد از تعویض لنت عقب 206 اس دی (دیسکی)ترمز دستی چرخ سمت راست کار نمیکنه(به گفته معاینه فنی)علت چی هست؟

محمدعلی عوض پور
3 سال قبل

سلام و عرض ادب ، تشکر میکنم از تولید محتوی بسیار مفیدتون.
توی نمونه ترمز دیسکی عقب خودرو دنا بنده به موضوعی برخوردم که با تماشای ویدئوی شما تا حدودی ابهامات بنده برطرف شد. موضوع از این قرار بود که پس از تعویض لنت ترمز و به عقب راندن پیستون کالیپر ، هنگام کشیدن ترمز دستی ، لنت ها بصورت کامل درگیر نمیشدند و عملا ترمز دستی کار نمیکرد، جهت رفع عیب بنده در هنگامی که پدال ترمز فشارداده شده بود چند بار اهرم نگهدارنده سیم دستی که روی کلیپر هست رو حرکت دادم و عملا اون پیچ و مهره انتقال قدرت در موقعیت مناسب قرار گرفتند و اهرم نگهدارنده توان درگیر کردن لنت ها را پیدا کرد و مشکل مرتفع شد. آیا پس از به عقب راندن پیستون هر دفعه همین عملیات باید انجام شود ؟ آیا پس از به عقب راندن کالیپر با چندین بار فشار دادن پدال ترمز ، بصورت خودکار موقعیت پیچ و مهره انتقال قدرت تنظیم نمیشود ؟
با تشکر از شما

علی
3 سال قبل

سلام میگم رگلاژترمزدستی تیبا 1چطوریه ممنون میشم راهنمایی کنین مدل 98

مهدی
3 سال قبل

سلام .توضیحات کامل و شفاف بود . تشکر از آموزش

حسن
3 سال قبل

سلام بسیار عالی است.

keyboard_arrow_up