علائم خرابی مقاومت فن – وظیفه، اجزا و عواقب خرابی
مقاومت فن یکی از اجزای کارآمد در سیستم خنککننده خودرو است. همانطور که در مقاله سیستم خنککننده موتور اشاره شد، این سیستم وظیفه ثابت نگه داشتن دمای موتور را بر عهده دارد و به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم میشود. شناخت اجزای الکتریکی سیستم خنککننده از جمله مقاومت فن، نیازمند آشنایی با برق خودرو است. در این مقاله به این سوال پاسخ داده میشود که مقاومت فن چیست، چه وظیفهای دارد و علائم خرابی مقاومت فن در خودروهایی مثل پراید، پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ چیست.
آنچه در این مقاله خواهید خواند...

شکل 1- برخی نمونههای مقاومت فن خنککننده موتور
شکل 2- دستهبندی مقاومتهای فن
شکل 3- مقاومت فن سهپایه – پژو
1-کانکتور 2- فیوز 3- مقاومت (المنت)
شکل 5- چند نمونه از المنتهای مقاومتفن خنککننده
شکل 6- فیوز مقاومتفن تیبا
شکل 7- فیوز SF مورداستفاده در مقاومتفن خنککننده موتور
1- موتور فن 2- مقاومتفن 3- رله دور کند 4- رله دور تند
1-رزین آببندی 2- بوش 3- فنر B 4- ماده ذوب شونده 5-پایه 6- بدنه
شکل 10- عیوب رایج مقاومتفن خنککننده موتور
شکل 11- آثار عمومی خرابی مقاومت فن























سلام خسته نباشی من پراید 132مدل 88دارم ولی سیم کشی مدلی. بالای هسته ماشین وقتی آمپر از 3به بالا میاره دور تند کار نمیکنه و همون دور کند کار میکنه و دیر میاد پایین و کلا ماشین سریع آمپر میره بالا به خصوص موقعی که چراغ های جلو روشن میکنم مشکل از چیه میشه راهنمای کنید ممنون میشم
سلام احتمالا باتری یا دینام مشکل داره. لذا وضعیت شارژ باتری رو بررسی کنید. کارکرد دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید.
سلام ماشینم پراید مدل ۸۷ فن روی ۹۰ روشن میشه تودرحالت درجا ۸۴ خاموش میشه ولی تو حرکت فن رو ۸۸ یا۸۹ خاموش میکنه تو جاده هم ک ميندازم اصن فن خاموش نمیکنه وقتی دور موتور بالای دو هست حتی تو هوای سر
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. کارکرد فشنگی آب موتور رو بررسی کنید.
این مشکل اقای زاهانی هم داشتن تمام قطعات تعویض کردم حتی ایسیو ولی مشکل حل نشد اتصال بدنه ترموسات واتر پمپ واشر سرسیلندر رادیاتور هرچیزی که فکرشو بکنید تعویض شده
سلام و سپاس بله دقیقا مشکل و سوال یکی هست و آقای زاهانی هم نتیجه رو نگفتند که چی شد، ولی اگه همه عوامل برقی عوض شده باید سراغ عوامل مکانیکی رفت و از هم مهمتر اینکه از چه زمانی این مشکل ایجاد شده یعنی آیا کاری رو ماشین انجام شده و بعدش این اتفاق ایجاد شده ؟
تقریبا یک سالی هست درگیرشم تمام قطعات مکانیکی هم تعویض شده
همونطوری که گفتید ایسیو هم عوض شده و مشکل حل نشده بنابراین یکبار دیگه مسیر سیم کشی، وضعیت شارژ باتری و دینام، اتصال بدنه ها رو بررسی کنید اگه درست بود مسیر مکانیکی مثل سالم بودن پره های واترپمپ، کارکرد رادیاتور و ترموستات رو بررسی کنید.
دینام ماشین خیلی داغ میشه بطوری که دست نمیشه بهش زد امکان داره از دینام باشه
سلام صرف نظر از مشکل قبلی، دینام نباید اونقدر داغ بشه که نشه بهش دست زد لذا وضعیت بلبرینگ های دینام رو بررسی کنید اگه درست بود مشکلات برقی دینام مثل اتصال کوتاه، کارکرد افتامات و غیره رو بررسی کنید.
سلام میگم من پراید 131دارم مدل 95چراغ چک ماشینم روشن میشه بعدش خان های آمپر میره بالا باعث جوش آوردن ماشینم میشه جوری که رادیات خالی میشه فن رادیات تو اینجوری موقع ها کار نمیکنه اگه سیم هاشو بکشم تو فشار باشه سیم های فن فن کار میکنه لطف میکنی راهنمایم کنید
سلام باید با دیاگ عامل روشن شدن چراغ چک رو بررسی کرد ولی میتونه ایراد از خرابی فشنگی آب موتور باشه، لذا کارکرد فشنگی آب موتور و رله های فن رادیاتور رو بررسی کنید.
سلام و روزبخیر مقاومت فن تهویه تیبا سوخته و میخوام تعمیر کنم مقاومت چند اهم نیاز داره. اگر کسی مبدون اطفا ایتا پیام بده بهم 09031981163
سلام وقت بخیر. پراید مدل ۹۰، وقتی فن دور آراوم شروع میکنه به کار کردن، بعد از چند دیقه نوسان دور موتور دارم. تا قبل از اینکه فن کار نکنه همه چیز خوبه، ولی همینکه شروع میکنه به کار کردن دور موتور میره روی ۱/۵ تا ۲
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید.
ممنونم دوست عزیز
سلامت و برقرار باشید
سلام وقت بخیر خسته نباشید
من ۲۰۶ تیپ دو مدل ۹۰ دارم ، با کولر گرفتن دور تند فعال نمیشه در صورتی که آمپر از خط وسط یک خط بالاتر میره دور تند فعال میشه ، دور کند هم درست کار میکنه ، توی تابستون نمیتونم کولر بگیرم چون دور تند فن خیلی دیر کار میکنه یعنی عملا با کولر فعال نمیشه ، گاز کولر فول شده و سطح مایع خنک کننده اوکی هست
سلام به نظر نمیاد مشکلی داشته باشه، چون دور تند فن زمانی عمل میکنه که یا دمای آب موتور بالا باشه یا فشار گاز کولر زیاد باشه. اینکه کولر روشن میشه دور کند فعال میشه نشون میده که درست کار میکنه چون بعضا توی دورهای بالا فشار گاز کولر زیاد میشه و اونجا دور تند فن فعال میشه.
سلام وقت بخیر
برای ماشین من چند دفعه هستش که مقاومت فن از لحیم جدا میشه
بازم . بازش میکنیم لحیم میکنیم بعد چند روز از لحیم در میاد
دیگه نمیدونم چیکار کنم یا مشکل از چیه که اینطور میشه
نمیدونم برم جدیدشو بخرم بازم اونطور بشه
سلام از مقاومت فن مرغوب استفاده کنید شاید شرکتی جنس مرغوب تری داشته باشه.
سلام 206 تیپ 2 الان دوبار مقاومت فن عوض میکنم ولی باز میسوزه فقط درو بالا 4 کار میکنه 1 و 2 و 3 قطع میشه
سلام از مقاومت فن با کیفیت مرغوب استفاده کنید شاید شرکتی کیفیت بالاتری داشته باشه.
سلام وقت بخیر من ۲۰۷ مدل ۱۴۰۰ دارم که صبح ها اخیرا وقتی در حرکت هستم و بخاری ماشین رو روشن میکنم چراغ چک روشن میشه، آمپر آب میاد رو صفر، و فن دور تند یکسره کار میکنه تا اینکه ماشین رو کلا خاموش کنم فن از دور تند واسته و مجددا استارت بزنم و حرکت کنم، ماشین رو نمایندگی بردم سنسور دمای آب رو هم تعویض کردم ولی مشکل همچنان پاربرجاست، لازم به ذکره که دیاگ زدیم و خطای سنسور دمای آب رو نشون میده..
ولی خب بعد تعویض هم این مشکل تکرار شده، بنظرتون مشکل از کجاست؟
سلام اگه دیاگ خطای سنسور دمای آب موتور میده احتمالا باز هم اون سنسور مشکل داره لذا کارکرد سنسور رو بررسی کنید.
سلام،منم دقیقا همین مشکل رو دارم،207 مدل 402 سه بار فشنگی اب عوض کردم حل نشده
سلام ماشینم پراید مدل ۸۷ فن روی ۹۰ روشن میشه تودرحالت درجا ۸۴ خاموش میشه ولی تو حرکت فن رو ۸۸ یا۸۹ خاموش میکنه تو جاده هم ک ميندازم اصن فن خاموش نمیکنه وقتی دور موتور بالای دو هست حتی تو هوای سرد
سلام، وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید، اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید و نتیجه رو بررسی کنید.
دینام وباطری سالم اتصال بدنه ۴تا قوی دادم از موتور ب بدنه از بدنه ب موتور از گیربکس ب بدنه همه اینا اوکیه پیش ای سی یو کار هم بردم نتونسته مشکلشو درست کنه
سلام وضعیت ترموستات و واترپمپ رو بررسی کنید ممکنه پره های واترپمپ خورده شده باشه
همگی نو شده ترموستات واترپمپ شلنگها فشنگی ها ضدیخ هم نو رادیات نو
وضعیت مکانیکی موتور شامل فیلر و تایم رو بررسی کنید. اگه درست بود وضعیت کاتالیست و پارامترهای موتور حین حرکت رو با دیاگ بررسی کنید.
فیلر و تایم دقیق گرفته شده کاتالیست نداره ماشینم .پارامتر های حین حرکت منظورتون کدوما هستن
وضعیت پاشش سوخت، زمان جرقه و غیره و اگه مشکل حل نشد یا باید یه ایسیو دیگه جایگزین کنی و نتیجه رو بررسی کنی یا اینکه برنامه ایسیو رو تغییر بدی که البته جایگزینی ایسیو راه بهتری هست.
ایسیو دیگ ای هم گذاشتم روش تو حرکت فن ۹۰ روشن میکرد ۸۷ خاموش میشد با کامپیوتر جدید موندم دیگه چشه این ماشین
سلام پس احتمالا مشکل مکانیکی داره، رادیاتور رو بررسی کنید. ترمزها رو چک کنید ببینید ترمزها گیر نداشته باشند.
سلام منم دقیقا همین مشکل دارم اگه درست کردی به منم بگو کلافه شدم ۰۹۳۶۸۱۲۹۸۴۱
سلام منم همین مشکل دارم میشه بگید درست شد یا نه ۰۹۳۶۸۱۲۹۸۴۱
سلام و درود
خودروی کوییک مدل ۱۴۰۰ دارم
چند روز پیش موتور فن رو به خاطر لقی زدن عوض کردم. از اون موقع به بعد متوجه شدم که فن خودرو زود به زود روشن میشه حتی در حال حرکت. دمای روشن و خاموش شدن درست هست با دستگاه چک کردم. شمع آب رو تست کردم مال اونم نیست ظاهرا. دیروز ترموستات رو هم عوض کردم (لاستیک دورش هم یه پارگی کوچک داشت اونم عوض کردم). سطح مایع هم پایین نیست.
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید، اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید، مشکلی که در خودروهای پراید و تیبا بعضا پیش میاد خوردگی پره های واترپمپ هست، لذا واترپمپ هم بررسی کنید که دچار مشکل نشده باشه.
سلام و قت بخیر
پراید مدل ۹۰ دارم
توی سربالایی آمپر آب یه خونه میره بالا و خیلی طول میکشه تا بیاد پایین این مشکل از کحاس؟
سلام معمولا یه مقدار بالا رفتن دمای آب طبیعی هست ولی اگه آمپر بالا میمونه و دیر پایین میاد یکی از ایرادهای شایع پراید و تیبا خوردگی پره های واترپمپ هست ولی قبل از اینکه واترپمپ رو باز کنید و بازدید کنید، تسمه واترپمپ رو بررسی کنید، وضعیت شارژ باتری و دینام و بررسی کنید، کارکرد ترموستات و رادیاتور رو بررسی کنید اگه همه چی درست بود واترپمپ رو بازدید کنید.
ممنونم
سلام و سپاس از همراهی شما
سلام و درود
خودروی کوییک مدل ۱۴۰۰ دارم
چند روز پیش موتور فن رو به خاطر لقی زدن عوض کردم. از اون موقع به بعد متوجه شدم که فن خودرو زود به زود روشن میشه حتی در حال حرکت. دمای روشن و خاموش شدن درست هست با دستگاه چک کردم. شمع آب رو تست کردم مال اونم نیست ظاهرا. دیروز ترموستات رو هم عوض کردم (لاستیک دورش هم یه پارگی کوچک داشت اونم عوض کردم). سطح مایع هم پایین نیست.
سلام.
وااااقعا سایت عالی دارین و چقدر عالی توضیحات داده بودین با تمام جزئیات.چقدر تهیه کردن این همه عکس و چیدمان متن و توضیحات پر حوصله و با دقت بود. ❤️ 🌹
ماشالله و آفرین به این همه حوصله در بیان اطلاعات و همچنین صبوری و پاسخ گویی به سوالات متنوعی که در این زمینه شده👏👏🙏🙏❤️🌹
امیدوارم همیشه پر انرژی و پر امید باشین و بدرد ملت بخورین❤️❤️🌹🌹🌹
سلام و سپاس از همراهی و انرژی مثبت شما
سلام جناب مهندس نصیری،بنظرتون چطوری میشه کاری کرد در تابستان امپر اب قبل از خط وسط وقتی ECU فرمان دور ارام میده با یه تعغیر کوچیک دور تند شروع بکار کنه که دمای اب سریعتر خنک بشه ولی چراغ چک روشن نشه،(بنده ازمایشی مقاومت فن حذف کردم دو سیم ورودی به مقاومت فن رو سری کردم دور تند شروع بکار کرد ولی چراغ چک روشن شد).
سلام توصیه میشه که دستکاری نشه ولی اگه خیلی مهمه بهتره با تغییر در جدول دمای ایسیو با برنامه های ریمپ این کار انجام بشه.
سلام جناب جناب مهندس نصیری
با ریمپ کردن دمای دور کند و فنو آوردیم پایین بازم دور کنده فن خیلی روشن میمونه دائماً روشن میمونه که به دمای پایین برسه و خاموشه مقاومت منم سالمه فنم سالمه فشنگیام سالم هستند به نظر شما راه حلی است که جای دور کن دور تند روشن شه
سلام باید دمای فعال شدن دور تند رو بیارید پایین و فعال شدن دور کند در همون دمای خودش باقی بمونه.
مرسی استاد
سلام و سپاس از همراهی شما
سلام جناب مهندس،میخواستم به طور کلی بدونم که کار مقاومت فن نصف کردن برق ورودی به موتور فن جهت کار کردن دور ارام هستش یا نه اندازه گیری دمای اب و فرستادن پالس به ECU هستش؟
سلام بله وقتی مقاومت فن میاد توی مدار ولتاژ رو نصف می کنه و دور فن نصف میشه و دور کند رو داریم و وقتی از مدار خارج میشه ولتاژ 12 ولت به موتور فن میرسه و دور تند انجام میشه.
سلام ۲۰۶ تیپ ۲ فرانسه دارم وقتی کولر میگیرم چندثانیه بعد فن روشن میشه ولی وقتی خاموش میکنم دیگه خاموش نمیشه حتی ماشین رو هم خاموش کنم مجدد که روشن کنم با روشن شدن ماشین دوباره فن روشن میکنه سر باطری رو که میکشم درست میشه حتی بعضی مواقع فن رادیات هم که روشن میکنه درجه میاد پایین ولی خاموش نمیکنه ولی بعضی مواقع درسته
چراغ چک هم جدیدا با خطای پالس جرقه روشن میشه ممکنه راهنمایی کنید
سلام کارکرد فشنگی دمای آب موتور رو بررسی کنید.
سلام جناب بنده یه پراید۱۳۲ مدل ۹۴دارم الان ۳ ۴ روزی میشه که سیستم خنک کننده(فن) ماشینم دچار اختلال شده.
بیشتر مواقع که روشن میکنم دمای ماشینم که شروع به بالا رفتن میکنه، تو حالت عادی آمپر که به خان سوم میرسه بعد یکی دو دقیقه حالت عادی دور کند و همه چیش مرتب کار میکنه و هیچوقت به خان ۴ نرسیده اما توی این ۳ ۴ روز وقتی به خان سوم میرسه (اکثرا پیش میاد)، یکدفعه چراغ چک روشن میشه و دیگه فن روشن نمیشه و بعد چند دقیقه هم یهو خان چهارمشم اضافه میشه اگه بهش نرسم حتی ۵تا خان هم میشه بخاطر همین مجبورم خاموشش کنم و خنکش کنم با آب تا بتونم دوباره حرکت کنم البته اگرهم قبل از اینکه از ۳تا خان رد بشه و چهارمین روشن نشده باشه، توی همون سومی، همزمان یکبار خاموش و روشن ماشین میکنم بعد چراغ چک رو خاموش میکنه و عین حالت عادیش شروع به فن کردن تو دور کند مثل همیشه میکنه اگه توی آمپر سوم به بالا (چهارم و…) اینکارو بکنم فن دور تندش کار میفته چون آمپر بالاست و بعد پایین اومدن و ۳تا شدن تند قطع میشه و بازم حالت عادی خودش عمل میکنه و تا زمانی هم که ماشینو خاموش نکنم دیگه پیش نمیاد ولی همین که یکبار خاموشش کنم و مجدداً روشنش کنم، دوباره همین مشکلی که گفتم پیش میاد بعد بعضی وقتا که چراغ چک روشن میکنه و این مشکل پیش میاد قبل از خاموش کردن ماشین سیم سوکت هایی که مربوط به دور کند و تند فن هستند رو دستکاری میکنم یهو پروانه فن روشن و خاموش میشه حالا وقتی هم کامل روشن میشه و خاموش نمیشه، به صورت تند تند ضعیف و قوی شدن پروانه فن، عمل میکنه ولی تا الان هرچقدرم آمپرش بالا رفته حتی یک قطره آب نه از رادياتور و نه از مخزن ذخیره پلاستیکی رادياتور کم نشده وجوش نیاورده اینم بگم که مایع داخل رادياتور ماشینم ضدیخ هست آب نیست آخه بعضیا میگن ضدیخ توی تابستان باعث بالا رفتن دمای رادیاتور میشه و آمپر بالا میره...
ببخشید اگه توضیحات زیاد شد آخه واقعا من خیلی حساسم روی ماشینم و الان این چندروزه هم که این مشکل براش پیش اومده خیلی بدجور روی مخم رفته بخدا دیونهام کرده ممنون میشم اگه راهنماییم کنید چون پیش هرکی میرم هرکدوم یه چیز میگن و یه عیب روش میزارن…
بازم معذرت میخوام و ممنونم از لطفتون و راهنماییهای خوب و عالی و مخصوصا درستتون…
سلام اگه با تکون دادن کانکتورهای رله ها و سیم کشی فن، فن شروع به کار میکنه نشون میده که سیم کشی ممکنه ایراد داشته باشه لذا در گام اول تمامی کانکتورهای سیم کشی فن و رله ها رو بررسی کنید که مادگی ها گشاد نشده باشند و نری ها هم کج نشده باشند. اگه درست نشد حین بروز عیب باید بخش برقی مدار فن با دیاگ بررسی بشه و کارکرد فشنگی دمای آب موتور مورد ارزیابی قرار بگیره.
اها خیلی ممنون همین کارو انجام میدم و بعد حتما نتیجشو خدمتتون اعلام میکنم الان درخال حاضر موقعی که این مشکل با نماد روشن شدن چراغ چک رخ میده و نمایان میشه، همون لحظه یکبار ماشینو خاموش،و دوباره روشنش که میکنم هم چراغ چک خاموش میشه و هم فن به طور کاملا میزان و دقیق عین حالت عادی همیشگی شروع به کار میکنه هم دور کند و هم تند هردوتاشون سر موقع و جای خودشون روشن و خاموش میکنن، مگر اینکه دوباره یا ماشینو خاموش کنم و یا حالت توقف کامل به حالت درجا بزارم کار کنه(البته توی حالت درجا همیشه اینجوری نمیشه ها بعضی وقتا تو حالت درجا دوباره یهو چک روشن میشه و فن دور کند متوقف میشه و آمپرش بالا میره و یهو دور تند فعال میکنه بعضی وقتهاهم که تو حالت درجا طبق روال عادی عمل میکنه و مشکلی نداره درکل مواقعی که این ایراد رو با علامت روشن شدن چک خطا ایجاد میکنه، ۹۹درصد فن دور کند به موقع عمل نمیکنه و باعث بالا رفتن آمپر تا یک خط و هوای گرم تا دو خط هم میشه و بعد دور تند شروع به کار میکنه دیگه یکسره روی دور تند ثابت میشه حتی اگه آمپرش رو هم باز پایین بیاره دیگه به دور کند تبدیل نمیشه یا مستقیم قطع میشه تا زمان افزایش آمپر دوباره یا یکسره فعال میمونه که باید یکبار ماشینو خاموش و بلافاصله روشن کنم تا چک خاموش و خطا برطرف بشه و فن و آمپر هم به حالت عادی خودشان برگردند…
خلاصه لطف کردی داداش جان ممنونم ازت…
نتیجهای بگیرم ازش به شماهم اعلام میکنم…
مچکرم بابت حمایت و توجه کردنتون و اهمیت دادن به مشکلات مردم بالخصوص بنده که چون حساسیت زیادی رو ماشین دارم و رو اعصاب و روانم بازی میکنه بخاطر همین سعی در اینکه کامل شمارو نسبت به مشکلی که خودروی بنده دارد کاملا مفهوم و متوجه کنم که راهنمایی و تشخیص دادن ایراد براتون راحت تر و انتقالش به بنده برای رفع مشکل به صورت زنجیرهای برای طرفین بهتر راحتتر و درصد احتمال درستی حدس و تخمین زدن نسبت به مشکل به وجود آمده بیشتر، بالاتر و دقیقتر باشد…
بازهم از شمارو دوستان متشکرم و خسته نباشید خدمت شما عرض میکنم و همیشه پیروز، موفق و سربلند باشید؛》☆☆☆☆☆☆★★★★★★
☆☆☆☆☆☆☆☆☆♥︎☆☆☆☆☆☆☆☆☆★★★★★★★★★♥︎★★★★★★★★★☆☆☆☆☆☆☆☆☆♥︎★★★★★★★★★
سلامت باشید، وضعیت شارژ باتری و دینام هم بررسی کنید. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها هم تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید.
سلام. ۲۰۶. تیپ۲ فرانسه دارم. فن یکسره یکسره شده…. دورتند!!!
سلام کارکرد سنسور یا فشنگی آب موتور رو بررسی کنید اگه درست بود رله ها رو بررسی کنید.
عالی توضیح دادین ممنونم
سلام و سپاس از همراهی شما
سلام من ماشین پراید۸۷ دارم شمع آب رو عوض کردم و ترموستاتم هم درآوردم و ماشین از لحاظ جوشی جوش نمیاره ولی درجه آبم یه خط بالای وسطی نشون میده و باتری ساز میگه کار مکانیک مکانیک میگه باتری ساز تورو خدا بگید چی کنم من خودم حدس زدم از مقاومت فن باشه چون فنم کار میکنه ولی احساس میکنم اینی که کار میکنه دور کند نیست چون کند صدا نداره حالا نظر شما چیه
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید بخصوص اگه باتری ضعیف باشه دور فن بالا نمیره و دائم دما بالا نشون میده. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. وضعی واتر پمپ رو بررسی کنید، خوردگی پره های واترپمپ شایع هست که بعد از خوردگی پمپاژ مایع خنک کننده کم میشه و باز هم دمای مایع خنک کننده دائم بالا نشون میده. اگه این دو مورد درست بود وضعیت مقاومت فن رو بررسی کنید. اگه مقاومت فن سوخته باشه هم فقط دور تند دارید و دور کند ندارید که این موضوع رو میتونید به راحتی بررسی کنید وقتی موتور روشن میکنید صدای فن و دور فن رو بررسی کنید اگه دور کند نداشتید مقاومت رو بررسی کنید.