همانطور که در مقاله اجزا الکتریکی سیستم فن اشاره شد. مدل های مختلفی از ساختار فن خنککننده موتور وجود دارد. در مقاله بررسی و تست رله فن رادیاتور نوع دو فن که در خانواده خودرو پژو – سیتروئن – سمند استفاده میشود تشریح شد. در این مقاله به بررسی مدار فن خنک کننده l90 با یک موتور دو دور پرداخته میشود که بهعنوان نمونه فن خودرو تندر l90 مورد تشریح خواهد شد.
آنچه در این مقاله خواهید خواند...
مدار فن خنک کننده l90 با یک فن
بسیاری از خودروهای از سیستم خنککننده موتور با یک فن استفاده میکنند. این سیستم میتواند بر اساس عملکرد بهصورت شکل 1 دستهبندی شود.
شکل 1- دستهبندی سیستم خنککننده با یک فن


1- سنسور دمای مایع خنککننده موتور 2- ECU موتور 3- رله فن (دور تند)
شکل 3- ارتباط اجزا مدار فن خنککننده موتور تندر 90
1- راه دور تند 2- ECU موتور 3- فیوز فن 4- رله دور کند
1- رله فن دور کند 2- فیوز 3- رله فن دور تند 4- ECU موتور
1- رله فن دور کند 2- فیوز 3- رله فن دور تند 4- ECU موتور























سلام.وقت بخیرال۹۰ مدل ۹۰ دارم…یک ماه قبل کولرم در هوای خیلی گرم خنک نمیکرد…فهمیدم رله تند خراب شده..رله ۸۰ امپر ۵ فیش نصب کردن برام..و کولر خنک شدو عالی بهمراه فعال شدن دورتند…ده روز پیش رفتم کارواش با فشار اب از بیرون رادیاتورکولر رو اب گرفتم…کلی شن و کثیفی ازش خارج شد و حسکردم خنکی کولرم بهتر شد وکمپرسور سبک تر کار میکنه…امروز وقتی کولر روشن میکردم…به ماشین فشار زیادی میومد و ماشین خاموش میشد…باطری ساز مقاومت فن رو عوض کردهمون لحظه خوب شد و وقتی کولر میکرفتم دیگه ماشین خاموش نمیشد…تا برسم خونه…دیدم درحین گرفتن کولرامپر اب کم کم رفت بالا با ده تا خونه پر شد.زدم بغل با اب ریختم رو رادیاتور تا دما بیادپایین…و فهمیدم فن دور تند کار نمیکنه…فن دور کند هم خیلی یواش داره میچرخه در حد خیلی کم…جای کل رله هارو عوض کردم..باز هم همینجوری شد.. ایا مشکل از کجاست؟ گرفتن اب باعث خرابی فن شده که آمپر بیشتری میکشه؟؟!؟ اگر آمپرمیکشه پس چراوقتی لامپ سبز رله دورتند روشنه..فن تند نمیزنه؟ یه بار دیدم فن ماشین بافشار دادن فشنگی اب روشن شد..
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. کارکرد فشنگی آب رو بررسی کنید، موتور فن رو بررسی کنید که مقاومت داخلی نداشته باشه، کارکرد رله ها، کانکتورها و سیم کشی رو بررسی کنید. تمامی کانکتورها و رله ها رو خشک کنید ممکنه آب به داخل کانکتورها، موتور فن، رله ها و غیره نفوذ کرده باشه و باعث افزایش مقاومت داخلی شده باشه.
سلام من ال۹۰ مدل۸۹ دارم فن دور تند که روشن میشه
دور موتور میاد پایین و خاموش میشه ولی در حالت عادی بدون کوار مشکلی نداره
میشه بفرمایید مال چیه؟
متشکر
سلام هوزینگ دریچه گاز و استپر موتور رو تمیز کنید و کارکرد استپر موتور رو بررسی کنید.
سلام من ال نود قبلیم و ال نود های دیگه رو بررسی کردم هیچکدوم از ابتدای کولر گرفتن دور تند فن خنک کننده فعال نمیشد. الان یه مدل 95 دارم که باتری و دینام سالمه و اتصال بدنه های باتری به بدنه و باتری به کنار فشنگی آبش هم موجوده ولی بازم از همون ابتدا که کولر میگیرم فن خنک کننده تو دور بالا کار میکنه و بردم تست گفتن باید سنسور دما رو عوض کنم. نظر شما چیه؟
سلام یا سنسور دما مشکل داره یا فشار گاز کولر خیلی زیاد هست لذا ابتدا کارکرد سنسور دما رو بررسی کنید اگه درست نشد فشار گاز کولر هم اندازه گیری کنید.
تو دیاگ چیزی نشون نداد که سنسور دما مشکل داره
توصیه میشه با ولتمتر تغییرات مقاومت سنسور نسبت به دما رو اندازه گیری و بررسی کنید.
چشم حتما. سپاسگزارم
سلام و سپاس از همراهی شما
باسلام وارادت خدمت مهندس خطیبی گرامی خودرو من تندر90مدل91E2که چندروزه زیاد فن میکنه با کندو فقط زمان کولرگرفتن دورتند عمل میکنه ولی قبلا اینجوری نبود زیادگرم میکرددورتندفن کار میکرد و خنک میشد الان هنگام توقف 6دقیقه فن دورکندکارمیکه بعدخاموش میشه تعمیرکار هم علتش روپیدا نکردن لطفا راهنمایی میفرمایید
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. اگه باتری ضعیف باشه این مشکل پیدا میشه. اتصالات باتری و بخصوص اتصال بدنه ها رو تمیز، محکم و در صورت نیاز تقویت کنید. کارکرد فشنگی آب موتور و رله ها رو بررسی کنید.
سلام وقت بخیر؛
رنو ساندرو اتوماتیک خریدم، بعد از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه حرکت، فن دور تند روشن میشه و تا زمانیکه در حرکت هستم روشن میمونه، بعد از توقف در حالت روشن هم حداقل ۷ یا ۸ دقیقه فن کار میکنه بعد قطع میشه!!!!
ترموستات ماشین رو عوض کرده بودن و ۷۶ درجه گذاشتن که عوضش کردم و ۸۹ درجه گذاشتم، مشکل رفع نشد!!!!!
تصور کنین از تهران رفتم کرج کلا فن دور تند روشن بود🤦🏻♂️🤦🏻♂️
چکار باید کرد، ممکنه راهنمایی بفرمایید؟؟
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید اگه باتری ضعیف باشه این مشکل پیش میاد. مقدار مایع خنک کننده رو بررسی کنید که کم نباشه، حین بروز عیب با دستگاه دیاگ دمای مایع خنک کننده رو اندازه گیری کنید اگه با روشن شدن فن دما پایین نیومد ممکنه ایراد از واترپمپ یا فشنگی دمای مایع خنک کننده باشه. لذا کارکرد واترپمپ و فشنگی آب موتور رو بررسی کنید.
امروز واتر پمپ رو باز کردیم، سالم بود، الان رفتم سر رادیاتور!!
نمیدونم چرا رو دور موتور بالا(سرعت بالا) فن دور تند یکسره کار میکنه!!!
میگم شاید رادیاتور جاییش گیره و در حالیکه رو سرعت بالا جریان هوا هم روی رادیاتور بهتره، جریان داخلش ضعیفه و اینجوری میشه!!!
بازم دارم تو تعمیرگاه کنار دست مکانیک رو ماشین کار میکنم !!
سلام مجدد، دوستان شلنگ ورودی به رادیاتور از ترموستات(بالا) و شلنگ زیری جابجا وصل شده بود.!!!!
حل شد
سلام و سپاس از به اشتراک گذاشتن تجربیات. چه تجربه عجیبی!!!
ممنون از توجه و عنایت حضرتعالی، البته خواستم که اگر دوستان و عزیزان به چنین شرایطی دچار شدند این موضوع رو نیز بررسی بفرمایند.
سپاس از شما
سلام و سپاس، موفق و سربلند باشید.
با سلام و عرض ادب حضور مهندس خطیبی گرامی بسیار ممنون از توضیحات بسیار عالیتون و تشکر از زحمات شما
سلام و سپاس از همراهی شما
سلام
ال ۹۰ من فقط در فصل سرما اول صبح که ماشین رو روشن میکنم دورتند روشن میشه و بعد یک دقیقه خاموش میشه .فشنگی آب و رله ها رو عوض کردم مشکل برطرف نشده
سلام اگه از سلامت کاکرد فشنگی اطمینان دارید ممکنه ایراد از برنامه ایسیو باشه. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه برنامه ایسیو رو بروز کنید مجددا کارکرد سنسور یا فشنگی آب موتور رو بررسی کنید.
ممنون فشنگی رو عوض کردم حتی سوکت فشنگی رو هم عوض کردم .
باسلام.بنده هم چنین ایرادی داره.و بعد ازاینکه ترموستات عمل کرد فن دور تند خاموش میشه. لطفا در صورت نتیجه گیری به بندههم اطلاع دهید.هر کاری میکنم مشکل حل نمیشه..ترموستات و فشنگی و واتر پمپ و همه سالمن
سلام
فن من برعکس باد میزنه علتش چیه
😄 پروانه فن برعکس بستن
سلام خسته نباشید
النود مدل ۸۸ چند وقتی هست که تو ترافیک اگه کولر خاموش باشه، آمپر تا ۶ خط میره و فن هم اصلا روشن نمیشه. ولی اگه کولر روشن کنی، فن تند روشن میشه و از ۴ خط بالاتر نمیره.. مشکل از چی میتونه باشه
سلام وضعیت مدار خنک کاری رو بررسی کنید که به اندازه کافی مایع داشته باشه و هوا هم نداشته باشه و پس از اون کارکرد فشنگی آب موتور رو بررسی کنید.
حتما برو سیستم خنک کننده رو بررسی کن احتمالا رزیستور فنت سوخته من همین اتفاق واسم افتاد رسیدگی نکردم یه سر سیلندر رو دستم گذاشت
سلام.رنوساندرو اتومات دارم یکم پرگاز میرم درحال حرکت فن دور تند روشن میشه، امپر رو چهار خطه ودمای اب هم۸۴درجه است.رادیات سرویس کردم،ترموستات و مهره فن عوض کردم درست نشد.یه تعمیرکاری گفت دمای روغن گیربکس بالا میره خنک کن گیربکس عوض کردم بازم درست نشده
سلام کارکرد واترپمپ رو بررسی کنید.
سلام دوست خوبم، من هم ال۹۰ اتوماتمدل ۹۶ و همین مشکل رو دارم، ترموستات ۸۳، سنسور آب، سرویس کامل رادیاتور انجام دادم، واتر پمپ هم باز شد و سالم بود، الان یکم پرواز میرم در حال حرکت فن دور تند روشن میشه! خنک کن گیربکس سالمه، دیگه نمیدونم مشکل از کجاست؟!!
لطفا راهنمایی کنید، ممکنه از رزیستور فن باشه؟
ال نود مدل ۹۱ دارم. تو روز هیچ مشکلی ندارم. کولر روشن باشه یا نباشه دما کلا روی چهار خطه.سربالایی چیزی باشه سریع میره ۶ و بر میگرده.
ولی تو شب ایستاده هم که باشی با روشن کردن چراغها، میره شش خط. خاموش بکنی برمیگرده چهار خط. شیشه های ماشین رو بالا پایین کنی میره شش خط و کلیدها رو ول کنی برمیگرده چهار خط. البته کولر روشن باشه کمتر اینطوری میشه.
دو تا هم اتصال منفی اضافه داره.
دینام و باطری اوکی هستن. رادیاتور و ترموستات هم تازه هستند.
سلام معمولا این عیب ناشی از کم بودن ولتاژ باتری و دینام یا ضعیف بودن اتصال بدنه ها هست بخصوص باتری.
باتری تازه هستش و دینام هم مشکلی نداره. اتصال بدنه هم اضافه داره. البته بنده احساس میکنم فن دور کندم یکم دیر وارد مدار میشه. کلا با دیاگ زدن میشه مشکل رو فهمید؟
سلام با دیاگ کارکرد فشنگی آب رو بررسی کنید و ممکنه آمپر آب یا دچار مشکل شده باشه.
من اینجور بودم اتصال بدنه رو قوی کردم البته با کابل های بازاری کارت راه نمیوفته برو خودت کابل جوش بخر و دو سرشو حلقه بزن و حتما ۲ عدد باشع یکی به از سر کمک به گیربکس یکی از دسته موتور به سرباتری
سلام مهندس آقا این ال 90 ما دور کند فنش کار نمیکنه مقاومت فن عوض کردم رله اصلی انداختم فیوزها رو چک کردم درست نشد تا دما میره بالا با دور تند فن ماشین خنک میشه و دور کند کار نمیکنه دلیل چی میتونه باشه حتی کابل منفی رو هم تقویت کردم نشد
سلام کارکرد فشنگی آب، رله ها و مقاومت فن رو بررسی کنید.
سلام ، ال نود مدل ۹۰هست، چند روزی درجه آب از ۴ به ۶ میرسه فن کار میکنه دوباره به ۴ که میرسه فن خاموش میشه ، در صورتیکه قبلاً همیشه روی ۴ بود فن هم کارش انجام میداد ، دلیل مشگلی دارد
سلام وضعیت شارژ باتری و دینام رو بررسی کنید. وضعیت مایع خنک کننده رو بررسی کنید. کارکرد ترموستات و واترپمپ رو بررسی کنید اگه مشکل حل نشد کارکرد سنسور دمای مایع خنک کننده رو بررسی کنید.
سلام واتر پمپ چک بشه،بدون هیچ علامتی خراب میشه فقط از روی بالا رفتن دما میشه فهمید و اینکه ممکنه آب زنگ بزنه
ملحق.شدن به بحث
باسلام، بنده پارس تندر ۹۶ دارم چند روزی هست که وقتی ماشین بعد از یک مسافت متوقف میشه فند دور کند میزنه بعد یک دقیقه فن دور تند روشن میشه توضیح اینکه آمپر آب ثابت هست و همون چهار خونه اول هست ، رادیاتور رو تمیز کردم و ترموستات رو هم تعویض ولی مشکل حل نشد ، ممنون میشم راهنمایی کنید .منفی ماشین رو هم تقویت کردم
میتونه اشکال از فرنگی اب یا بخاطر ضعف باتری باشه ؟
سلام عرض ادب و ارادت
جساراتا رنو ساندرو دارم مدل ۹۷ با کارکرد ۴۲۰۰۰ تا دارم اما در مدت ۳ روز رله فن فابریک ماشین سوخت رله داخل بازار گرفتم چینی اما به واسطه یکروز مجددا سوخت تا اینکه امروز رله به اصطلاح فابریک زرد رنگ گرفتم میخواستم بپرسم که آیا سوختن رله فن ممکن هست که فن بیشتر از ۴۰ آمپر برق میکشه که باعث سوختن میشه ؟و اینکه وقتی میسوزه در زمان صبح که هوا خنک تر هست با فن دور کند آمپر همون ۴هست اما یکم که گرم میشه آمپر میاد بالا معمولا باید کدام قسمت چک بشه سپاس از شما
سلام این عیب در خودروهای تندر 90 و ساندرو خیلی شایع هست که اگه رله فابریک بسوزه رله های غیرفابریک هم پی در پی میسوزه و دوام لازم رو نداره لذا از رله فابریک استفاده کنید و برای اطمینان از عملکرد مدار، مقدار جریان مصرفی موتور فن رو اندازه گیری کنید که بیش از حد نباشه مثلا اگه آب داخل موتور رفته باشه یا بلبرینگ های موتور فن خراب شده باشه موتور سفت میچرخه و جریان زیادی میکشه که البته بعید هست این ایراد وجود داشته باشه.
سلام سوکت برق فن رو چک کن دوم سوکت رله رو چک کن،اگر سوکت رله مدام ذوب میشه کلا سوکت رله رو دربیار بجاش سوکت مسی بزن و دونه دونه به پایه رله وصل کن فقط علامت بزن اشتباهی سیم ها رو جا نزنی و ضمنا هر سوکت رو جدا جدا خوب چسب بزن
سلام من ماشین ال۹۰ مشکل فن دارم کولر روشن میکنم فن کار نمی کنه دمای موتور بالا میره فن کار نمی کنه دور خیلی آرام اون هم اگه کولر روشن کنه دیگه حرکت نمی کنه فیوز چک کردم فن چک کردم اسی یو چک کردم مشکل حل نشد رله فن یکسره کردم باز هم نشد
سلام شاید مشکل فن هست برق مستقیم به موتور فن بدید و نتیجه رو بررسی کنید.
سلام خدا قوت، مهندس من یک ال ۹۰ مدل ۱۳۹۰ دارم در زمان کوتاهی رله دور تند آب می کنه فن کامل اصلی عوض کردم رادیات عوض کردم واتر پمپ هم عوض کردم فشنگی و ترموستات هم عوض کردم رله و پایه رله اصلی هم انداختم باز رله ی دور تند بر اثر داغ شدن مشکل دار شد این آخری رله ی معمولی که انداختم بعد از یک روز حداکثر ۳ ساعت کار کردن رله به پایه رله چسبید می خواستم ببینم میشه روی رله هیتسینک کار گذاشت و اینکار چقدر میتونه تاثیر مثبت داشته باشد و آیا دو تا رله موازی کنیم چطور راهنمایی بفرمایید ممنون
سلام استفاده از رله غیرفابریک در ال 90 خیلی این باعث شیوع این عیب میشه لذا ترجیحا سعی کنید که از رله مرغوب و حتی المکان شرکتی استفاده کنید.
سلام منم همین مشکلو داشتم خودم فن رو باز کردم دیدم بلبرینگش گیرپاجه عوض کزدم و یه سرویس کردم درست شد
موتور فن خرابه آمپر میکشه.بهترین رله هم بندازی باز میسوزه.با کلمپ متر جریان مصرفی رو باید اندازه گرفت.
سلام ال نود مدل ۹۶ دارم در ماه قبل چهار بار مجبور به تعویض رله دور تند شدم، اینجوریه که ی کم که کولر میگیرم از ماشین رله میسوزه و امپر اب بالا میره، تعمیرکار میگه مشکل همه ال نوداست و چونکه رله ها جنس اصلی نیستند ولی یکیشون گفت باید سیم کشی فن احتمالا عوض بشه، خواستم سوال کنم که ایا مساله اصلی نبودن رله هست یا بدم تعمیرکار سیم کشی عوض کنه؟ میترسم سیم کشی عوض بشه همین مشکل دوباره بمونه، سوال بعدی اینکه اضافه کردن کابل اتصال منفی میتونه کمک کنه؟ ممنونم
سلام بله تعمیرکار درست گفتند خیلی از L90ها این مشکل رو دارند و ایراد هم عمدتا به دلیل نامرغوب بودن جنس لوازم هست و معمولا هم این خودرو مشکل اتصال بدنه نداره ولی اگه اضافه هم کنید مشکلی نداره.
رله سبز اصلی بگیر،گرونه لامصب ولی جواب میده ولی قبلش سوکت برق خود فن رو چک کن،هم سوکت و هم کانکشن که روی فن هستش ممکنه ذوب شده و آمپر میکشه
آقا بلبرینگ فن گیرپاجه امپر میکشه خودم سر این مشکل خیلی اذیت شدم در ضمن رله فابریک تأثیر داره ولی تا مشکل فن رو حل نکنی باید حالا حالاها هزینه کنی
حتما ببر باتری ساز خوب بده با کلمپ متر جریان مصرفی رو چک کنه اگر بالا بود احتمال داره سیمکشی یا سوکت فن یا خود فن خراب شده باشه…تو اینا احتمال زیاد فن خراب شده و آمپر میکشه.
سلام . منم این مشکل رو داشتم . رله و سوکت تویوتایی گذاشتم روش
سلام من یه ال۹۰ ۸۶ دارم کولر که میگیرم فیوز فن میسوزه لطفآ کمک کنید ممنون
سلام سیم کشی مدار فن رو بررسی کنید که برق دزدی احتمالی نداشته باشه، مقدار مقاومت فن و جریان مصرفی موتور فن رو در حالت دور کند و بخصوص دور تند اندازه گیری کنید که بیش از 40 آمپر نباشه اگه همه چی درست بود سعی کنید از فیوز فابریک استفاده کنید.
سلام مهندس
ساندرواتومات۹۵دارم
حدودا ۲۰الی۳۰روزقبل درجاده کولرگرفته بودم یکدفعه باد کولر گرم شد کولر را خاموش کردم وتوقف کردم که امپر فول شده چراغ هشدار روشن شد ماشین راخاموش کرده برسی کردم فیوز۴۰ امپر فن سوخته بود اتصال کردم فن راه افتاد وخنک شد قابل توجه چندروز قبلش مدام هنگام توقف فن تند فعال بود .
باطریساز نشان دادم مقاومت فن سوخته بود تعویض کرد فیوزهم ۱۰ امپربالاتر یعنی ۵۰ امپر گذاشت دوباره امروز کولر گرفته بودم داخل شهر که مجددا همین اتفاق افتاد وفیوز ۵۰ امپر هم سوخته .ممنون میشم تشخیص خودتان رابگوییدوراهنمایی کنید
سلام سیم کشی مدار فن رو بررسی کنید که برق دزدی احتمالی نداشته باشه، مقدار مقاومت فن و جریان مصرفی موتور فن رو در حالت دور کند و بخصوص دور تند اندازه گیری کنید که بیش از 40 آمپر نباشه اگه همه چی درست بود سعی کنید از فیوز فابریک استفاده کنید.
ممنون
سلامت باشید.